Medarbetarporträtt

Möt Jonny

Jonny Dahlqvist är account manager i Region syd

Med passion för människor

Jonny Dahlqvist arbetar som Account Manager för små och medelstora företag i region syd. Trots att Jonny haft ett teknikintresse genom hela livet var vägen till IT-branschen inte spikrak. Han läste samhällsvetenskaplig linje på gymnasiet och jobbade under flera år som undersköterska på äldreboenden och i hemtjänsten.

För drygt tio år sedan pratade jag med en kompis som arbetade på Telia Cygate och han berättade om en utbildning han hade gått. Det inspirerade mig att också ta steget mot IT-branschen.

Under utbildningen hade Jonny en praktikperiod på Telia Cygate i Helsingborg och sedan dess hade han siktet inställt på att det skulle bli hans arbetsgivare på lite sikt. Han upplevde att det var ett trevligt och snabbfotat gäng som alltid var lösningsorienterade.

När jag nådde mitt mål var det som att komma hem.

Jonny Dahlqvist Telia Cygate
Det är väldigt inspirerande att på nära håll se hur vi kan göra skillnad i kundens arbetsvardag genom att vara lyhörda och flexibla.

Jonny Dahlqvist

Account Manager

Sälj är ett spännande hantverk

Jonny började hos oss på Telia Cygate som konsult inom hybrid IT, men hans stora kärlek till människor gjorde att han valde att växla över till sälj. Tanken väcktes under ett projekt där en kund hade börjat centralisera sin IT-avdelning. Utifrån sin konsultroll deltog Jonny i samtalen för de övergripande frågorna i transformationsresan. Han kände sig inspirerad och fick feedback att han bidrog till processen på ett positivt sätt.

När jag började närma mig säljrollen var det helt plötsligt självklart att det är i den rollen jag skapar mest värde och har störst utvecklingspotential. Sälj är ett hantverk jag älskar och jag lär mig nya saker varje dag.

Trivs att jobba nära kunden

I rollen som säljare mot små och medelstora företag arbetar Jonny nära dem som leder verksamheten och får därmed god insyn i deras unika utmaningar. Han har blivit medveten om att problem som kan verka små för en tekniker kan ha en stor påverkan för användarna i kundens vardag.

Det är väldigt inspirerande att på nära håll se hur vi kan göra skillnad i kundens arbetsvardag genom att vara lyhörda och flexibla.

Skapar trygghet på fotbollsplanen

Jonny bor i Perstorp i norra Skåne och har tre barn. På fritiden är han ungdomsansvarig i Perstorp Bälinge IK och tränare för sonens knattefotbollslag. Han upplever att det känns meningsfullt att få vara med och bidra till att barnen känner en trygghet på planen och att olika barn behöver olika typ av stöd för att må bra. Någon behöver en dunk i ryggen och ”nu kör vi” och någon annan en arm runt axlarna och en stunds samtal på bänken.

Det är okej att ha alla sina känslor på träningen och man får vara med oavsett om man är glad, arg eller ledsen.

Jonny upplever att det alltid finns saker att lära sig i mötet med människor. Erfarenheterna han fick med sig från jobbet i hemtjänsten har han nytta av i jobbet som säljare och de lärdomar han gör på jobbet idag har han glädje av på fotbollsplanen.

Jag blir varm i hjärtat när pojkarna i laget studsar fram och ger mig en kram när vi ses på ICA, och jag tänker att de vet att de kan komma till mig om det är någonting.

Fler medarbetare