Medarbetarporträtt

Jörgen Bergström

Teamledare som får en kick av att lösa kundernas utmaningar och problem.

Jörgen jobbar som teamledare för Telia Cygates second line support. Teamet löser supportärenden relaterade till nätverk, vpn, brandväggar och autentisering men har samtidigt också driftansvar för vissa typer av kunder. Teamet ser till att problem identifieras och blir lösta. Själva eller med hjälp av de som levererar de olika lösningar som finns hos kunden.

Det är alltid kul när man går in i en felsökning och lyckas med den. Att kunna höra av sig till kunden och meddela att vi har hittat det som var fel och löst problemet får mig alltid att må bra, säger Jörgen Bergström.

För kunder där Telia Cygate hanterar driften handlar det om att säkerställa att tillgänglighet och säkerhet alltid är på topp genom att hålla system patchade och uppdaterade till rätt version. Det gäller att snabbt kunna ställa om mellan planerat underhåll och akuta åtgärder som måste göras när nya hot upptäcks.

Bland de största utmaningarna vi möter i våra roller är att jobbet hela tiden växlar mellan akuta saker som måste göras precis nu, och saker som är mer långsiktiga och går att göra över tid. Det gör att arbetsbelastningen kan vara väldigt varierande. Vi måste också kunna hantera stress så vi inte frestas att exempelvis slarva med dokumentation när det är bråttom, berättar Jörgen.

För några av kunderna skulle även korta avbrott kunna vara förödande. Det vilar därför ett tungt ansvar på axlarna hos den som har förtroendet att göra ändringar i systemen. Det får helt enkelt inte bli fel. Några i Jörgens team är relativt nya i sina roller men tack vare ett onboardingprogram med mentorer så skapas den trygghet och det stöd som måste finnas för att våga agera.

Det är det som är så skönt med att vara Telia Cygate. Det går alltid att hitta en expert att fråga om råd eller ha som back-up i kritiska lägen. Vi har en kompetensdatabas där det går att hitta rätt person som kan vara med och stötta, fortsätter Jörgen.

Nyfikenhet och en vilja att förstå hur saker fungerar är några av Jörgens drivkrafter. På fritiden pysslar han gärna med gamla och nya datorer. Att plocka ihop något som fungerar ifrån delar eller ge sig sjutton på att hitta ett virus som gömt sig någonstans bland ettor och nollor, ger både kunskaper och färdigheter som kan användas i jobbet. Innan Jörgen Bergström började hos Telia Cygate 2007 arbetade han med IT-support och antivirussystem på Karolinska Sjukhuset. På frågan om vilka råd Jörgen skulle vilja ge till den som vill börja jobba med cybersäkerhet svarar han.

Jag ser grundläggande nätverkskunskap som något mycket viktigt. Det gäller att inte ha för stora kunskapshål kring hur allt hör ihop. Sen kan man specialisera sig inom exempelvis videokonferens, säkerhet, telefoni och så vidare. Men det gäller att förstå hur allt hänger ihop från början.

Jörgen Bergström
Det är alltid kul när man går in i en felsökning och lyckas med den. Att kunna höra av sig till kunden och meddela att vi har hittat det som var fel och löst problemet får mig alltid att må bra.

Jörgen Bergström

Teamleadare för second line support

Fler medarbetare