Telia Cygate samlade den 4:e maj en skara lösningsspecialister, systemvetare och IT-chefer inom privat och offentlig sektor för att utvärdera och diskutera det allra senaste inom AI, så som Chat GPT 4, personlig integritet och inte minst frågor om bias/godtycklighet.
En fråga som dök upp mer än en gång var: hur bör vi i våra respektive verksamheter, förhålla oss till godtycklighet som redan kan finnas inbyggd i verksamheten? Ett svar var naturligtvis att avdelningar som HR, kundservice och IT måste jobba nära varandra för att finna lösningar kring bias. Bedömningar som redan kan finnas med i den datamängd som verksamheten har och som därmed fortplantar sig in i nya datamängder, som företag och organisationer sedan i sin tur baserar sina AI-lösningar på. Eller som Fredrik Lemming, Head of Telia ACE, träffande poängterade utifrån ett citat av Bill Gates: ”Automation applied to an efficient operation will magnify the efficiency. Automation applied to an inefficient operation will magnify the inefficiency.”
En mycket intressant presentation gjorde även Christian Pernold, Head of Advisory & Professional Services på Hewlett Packard Enterprise, som mer fokuserade på vilka steg som måste till i affärsprocesserna för att komma igång med AI och på vilket sätt HPE redan har en uppsättning med tillämpningar klara. Framför allt hur HPE har arbetat med tekniken kring självkörande bilar.
AI-experten Daniel Langkilde förklarade hur Chat GPT kan skriva så relativt bra, men neutralt.
Daniel Langkilde lyckades på ett insiktsfullt sätt förklara hur Chat GPT kan skriva så bra, och hur vissa ordkombinationer bara kan förekomma på vissa ställen och vice versa, vilket utgör en samtidigt enkel men komplex motor till textgenerering via AI. Det AI har svårt för är otydligheter, så som ironier eller andra språkliga uttryck där det kan finnas undermeningar eller dolda intentioner. Alla har vi väl redan reflekterat över hur oerhört neutralt språket som genereras via exempel Chat GPT är.
Skatteverkets förhållande till AI presenterades under rubriken ”Framtiden för AI på Skatteverket” då Josephine Brofjorden och Danne Nordell, båda strateger inom IT och AI på Skatteverket, belyste hur statliga myndigheter både av effektivitets- och kvalitetsskäl måste tillämpa AI. Ett konkret område där AI redan används av Skatteverket är i bedömningsprocessen av identitetshandlingar.
Presentationer från eventet
- AI skurk eller hjälte (PDF)
- AI på Skatteverket (PDF)
- AI – morgondagens bästa kollega (PDF)
- Daniel Langkildes presentationer på LinkedIn
Funderingar
Har du frågor om eventet eller om något av passen? Kontakta oss här